"De ekklesia, die Zijn lichaam is, de volheid van Hem Die het al in allen vervult"(Efe. 1:23)
In dit korte leven proberen de meesten van ons ons best te doen in onze gekozen loopbanen: de beste dokter, de beste artiest, de beste zakenman, de beste handelaar of wat het ook mag zijn. En op een bepaald moment in onze loopbaan zullen we dat misschien bereiken. We pieken. Maar naarmate de tijd vordert worden onze handen beverig, onze gedachten bewolkt, en onze bruikbaarheid wordt onbruikbaar. De geest van God, echter, bewerkt in ons exact het tegengestelde. Hij piekt nooit in dit leven; hij groeit altijd in een dieper verstaan van Hem . We mogen misschien voor een tijdje een plateau bereiken, maar we bereiken nooit de top van het verstaan van alle kennis van God . Er zal een tijd komen waarin degenen die de minder bewandelde weg gegaan zijn al wat er is om te weten getoond zal zijn, die tijd wordt de dood genoemd, maar tot dat moment werkt God al in ons, meer en meer onthullend over Wie Hij is.
Mijn oude vriend Al Stahl zou zeggen: "God, zo schijnt het, heeft nooit haast, maar als gezegd zou kunnen worden dat Hij dat een keertje wel had, dan is het voor hen aan Wie Hij, in dit leven, Zichzelf wil onthullen."
De meesten van hen die op de minder bewandelde weg zijn, zijn tot de bewustwording gekomen dat zij anders zijn dan de meeste anderen (de massa) die zij in het Christendom ontmoeten. Zij weten dat zij niet hier zijn om de wereld te redden van zonde. Zij weten dat dit al tweeduizend jaren geleden is bereikt en al in de voorkennis van God was vóór de neerwerping van de wereld [; ; ]. Zij zijn zich er van bewust geworden dat het redden van heel de mensheid, en het hen brengen tot de bewustwording van God, niet het onmiddellijke plan van God is, maar dat het plaats zal vinden in de toekomst, bij de voleinding . Nu, in deze era, roept Hij een volk uit, een overblijfsel vanuit de mass van de mensheid, om mede-lotdeelbezitters met de Christus te worden, om zonen en dochters van God te zijn, heersend en regerend met Christus. Dat is het doel van het Zichzelf onthullen aan hen die Hij wil dat zij Hem kennen. Velen die Jezus volgen hebben geen idee van deze waarheid. Hun organisaties hebben hen zo druk bezig gehouden met de programmas van hun kerken, dat zij niet de tijd hebben om stil te staan en de redding van God te zien, het voltooide werk van Christus. Ze hebben geen tijd om deze waarheid grondig te bestuderen, en als de waarheid al bekend zou worden, mogelijk zelfs niet eens weten dat het in de Bijbel staat.
Zij die op de minder bewandelde weg zijn wordt deze waarheid (dit geheim) vanuit de Schrift getoond, dat God een volk aan het uitroepen is om beheerders van Zijn waarheid te zijn, nu en in de toekomende aionen . Velen in het Christendom zijn bezig geweest en proberen nu te vestigen wat zij geloven dat de "ware kerk" is; zij die op de minder bewandelde weg zijn zoeken naar de leer van de "oorspronkelijke kerk." Het verschil? Zij die op de minder bewandelde weg zijn zijn niet op zoek naar een lokale bijeenkomst, zij zoeken naar de waarheden die de apostel Paulus vertelden aan hen van Efeze, dat na zijn heengaan hongerige wolven zouden komen en zouden verdraaien en verslinden , en dat ook deden. Deze geheimen zijn sinds de tijden van de apostelen door de meeste volgelingen verlaten .
Er zijn geen universiteiten om naar toe te gaan waar je deze waarheden (geheimen) van de oorspronkelijke ekklesia (kerk) kan leren. God scheidt doorheen de geschiedenis mensen af, en ook nu, om beheerders van Zijn geheimen te zijn . Wat God ons over Hem wil laten weten, wat Hij deed en doet en zal doen, onthult Hij door die mensen die Hij heeft uitgekozen om het te weten . Adam en Eva waren de eerste mensen aan wie God vertelde over de Redder Die zou komen om terug te draaien wat was begonnen toen Adam en Evan van de boom van kennis van goed en kwaad hadden gegeten . Waren er toen anderen mensen op de planeet? Ik geloof van wel. Kaïn, na Abel gedood te hebben, zei tot God dat wie hem zou vinden hem zou doden om wat hij had gedaan. Was Kaïn bezorgd over zijn moeder en vader, dat zij hem zouden doden? Ook: toen Kaïn zijn familie verliet, waar vond hij de vrouw om zijn echtgenote te zijn? Ik zal hier niet in details gaan; in de toekomst zal ik misschien een artikel wijden aan dit onderwerp en de schepping van de mens. Ik vermeld dit alleen omdat met alle mensen op aarde in die tijd, God slechts twee verteld van Zijn plan voor een Redder voor heel de mensheid: Adam en Eva. De rest werd in de duisternis achtergelaten, achtergelaten om hun eigen goden te scheppen, hun eigen filosofiën te bedenken, ook al vertelt Paulus ons dat zij diep in zichzelf weten dat er maar één God . Deze duisternis zal alleen blijven tot de onthulling van Christus aan de massa van de mensheid bij en na de Grote Witte Troon, waar Hij en God onthuld zullen worden aan heel de mensheid die Hen, doorheen de eeuwen, niet kenden.
Voor ons, nú, heeft Hij door Zijn woord onthuld dat deze goden die door de mensheid uitgevonden zijn, "niet-goden" zijn [; ], zodat degenen die op de minder bewandelde weg zijn niet verleid zullen worden terug te gaan op de weg die zij achter zich lieten, maar vooruit gaan op de smalle weg die leidt naar het kennen van Hem.
Velen (niet-gelovigen) zijn op dit moment, en waren in het verleden, verblind voor de waarheid van God en kunnen zelfs niet het idee over God, of welke god dan ook, aanvaarden. Met alle religies doorheen de tijd is God voor de ongelovige slechts een deel van de puzzel van de wanhoop van de mensheid voor iets beters dan er nu is. Ook deze blindheid maakt allemaal deel uit van God plan ; ], maar er komt een tijd wanneer ze zich bewust zullen worden dat Hij God is .
De oorlog die zij die op de smalle weg zijn voeren om de Ware God aan anderen te brengen, is er niet een van vlees en bloed, maar een geestelijke. Het is een oorlog die de geest in hen aanvalt door tegenstanders die trouw eisen aan de dingen van deze aarde, tegenstanders die vechten en proberen de zonen van de mensheid aan zich te binden, wat behoren tot een religie of het onderschrijven van menselijke filosofie of politiek kan inhouden.
Er zouden geen toespelingen van grandeur moeten zijn op de smalle weg. Degene die er op wandelt zal door anderen beschouwd worden een dwaas te zijn , in het bijzonder wanneer zij die buiten zijn jou beoordelen vanuit hun perspectief.
Deze tegenstanders zullen u er aan herinneren dat niet opgevoed bent in de seminaries van hun hogere onderwijs. Maar wees niet ontmoedigd . Zij zullen u er ook aan herinneren dat u slechts een werkman, een boer, een secretaris, een huismeester, een assistent voor de een of andere persoon met een veel hogere opleiding bent. Zij die op de brede weg zijn zullen u ook vertellen dat u niet-succesvol bent, niet-opgevoed in hun religieuze wegen. U bent van de minderheid van gelovigen (als ze al erkennen dat u een gelovige bent), u heeft geen bediening, u bent een non-conformist, een iconoclast. Nogmaals, wees niet ontmoedigd, want u bent in goed gezelschap , zeker wanneer u tijd doorbrengt met Christus door Zijn woord.
Zoals het bij de meeste mensen gaat, ze kijken naar de buitenkant. Maar Die in Wiens dienst u staat kijkt naar het tegendeel . Hij kijkt naar de binnenkant, waar de grootste verandering plaatsvindt, waar Hij verkiest Zijn werk te doen, niet waar anderen kunnen kijken, waar alleen Hij kan zien, waar uw geest wordt vernieuwd . Het is een geestelijk ontwaken ; . Uw geest zal zo nu en dan hier tegen oorlogvoeren en zal misschien nooit inhalen wat uw geest ontvangt ; , en dat is waarom u onwaardig geoordeeld zal worden door hen die op de brede weg zijn, van wie de standaarden vaak hoger zijn dan die van God.
U zal onmiddellijk in de gaten krijgen dat God niet kiest zoals de wereld kiest: een smetteloos persoon, gerespecteerd door de massa; de meeste mensen die Hij kiest zijn beschadigd en niet-gekwalificeerd, met achtergronden die zo gebroken zijn dat alleen Hij hen kan gebruiken: gebroken aarden vaten .
Hij zal Degene zijn Die de niet-gekwalificeerden kwalificeert ; . Hij zal Degene zijn Die hen opvoedt die Hij op de weg zet ; .
Voor het grootste deel voldoen wij niet aan het wereldse beeld van een "Christen," laat staan dat van het Christendom. Paulus vertelt ons zelfs dat wij de dommen van de wereld zijn, maar wij zijn degenen die God kiest; dit is Gods manier van werken, zodat Hij de wijzen kan verwarren .
Zij die zoeken God te kennen leren niet over al de wijsheid van God, wij leren van de domheid (sommige vertalingen hebben hier dwaasheid) van God . Het is wijsheid en kennis en het is uit God, maar alleen dat waarin God Zichzelf neerbuigt naar ons niveau om Hem te kunnen verstaan in deze lichamen van vlees en bloed. In Zijn wijsheid verkoos Hij veel details weg te houden tot een verre toekomst, tot voorbij de voleinding van de aionen, een geheim. Hij heeft ons de Schrift gelaten, die zich bezig houdt met Zijn plannen totdat de tijd niet meer is. Voorbij dat punt is maar weinig onthulling (uitgezonderd het feit dat wij allen met Hem zullen zijn wanneer de tijd niet meer is). Ons denken is niet in staat om de absolute wijsheid en onthullingen van God te verstaan. Hij geeft aan hen die Hem zoeken glimpjes van Zijn heerlijkheid, glimpjes van ons lotdeel, glimpjes van Zijn wijsheid en glimpjes van Zijn diepte , maar weten van ál de heerlijkheden van God zal past gebeuren wanneer we volkomen gecontroleerd worden door Zijn geest en deze lichamen van vlees niet meer zijn. Onze harten zouden, terwijl we nog in deze lichamen zijn, uit onze borstkassen barsten en ons denken zou exploderen als ons "alle'details gegeven zou worden van Gods grote plan voor Zijn schepping in de komende aionen en in de eeuwigheid. Paulus werd veel detail gegeven over God, maar God gaf Paulus een doorn in zijn vlees: "opdat ik mij niet zal verheffen, werd aan mij een splinter in het vlees gegeven, een boodschapper van Satan, opdat hij mij met vuisten zal slaan, opdat ik mij niet zal verheffen"(1 Kor. 12:7), maar Paulus zegt: "Op dit moment ken ik ten dele, maar dán zal ik herkennen zoals ik ook word herkend"(1 Kor. 13:12). Paulus werd de kennis en wijsheid gegeven om te weten dat er veel meer aan God was dan aan hem tijdens zijn leven werd onthuld. Hij vertelt ons in Filippenzen 3:12-15: "Niet dat ik reeds in ontvangst nam, of dat ik reeds tot volmaaktheid ben gebracht, maar ik jaag het na, als ik het ook zal grijpen, waartoe ik ook werd gegrepen door Christus Jezus. Broeders! Ik reken mijzelf het nog niet te hebben gegrepen. Maar één ding - inderdaad de dingen achter mij liggende vergetend, maar mij helemaal uitstrekkend naar de dingen van voren - jaag ik na, overeenkomstig het doel, tot de trofee van de omhoog roeping van God in Christus Jezus. Zovelen als dan volwassen zijn, dit zullen wij gezind zijn. En indien jullie iets op andere wijze gezind zijn, ook dit zal God aan jullie onthullen."
Alle menselijke wijsheid, met haar verhalen, filosofiën en ondiep verstaan van God, kan zelfs niet in de buurt komen van wat Paulus de domheid van God noemt . God heeft, in Zijn wijsheid, het op die manier ontworpen, zodat zij die Hem echt zoeken zullen weten niet verder te gaan dan wat Hij vanuit Zijn woord heeft onthuld .
Zij zullen de vele leringen van de brede weg verlaten, in het bijzonder die welke de claims hebben over naar de hemel gaan en terugkeren met verhalen over het spelen op harpen en het plukken van fruit van de boom des levens, heel de eeuwigheid, of te spreken van onvoorstelbare, eeuwigdurende kwellingen. Zij zullen er achter komen dat deze verhalen de wijsdom van mensen is. Dit zijn de verhalen die op de brede weg verteld worden, verhalen die op de een of andere manier hun zielen troosten. Ze zijn er in geslaagd God en Zijn woord in een pakket te stoppen en zij noemen het een belijdenis, zodat ze het product dat ze verkopen beter in de markt kunnen zetten. De geest in hen wordt in de tussentijd dood gewurgd vanwege gebrek aan kennis en waarheid over God en wordt door menselijk redeneren uitgedoofd .
In deze aion gebruikt God de domheid van het verkondigen van Zijn woord van Genesis tot Openbaring om hen te redden die nu van Hem zijn , om ons in een nauwere relatie met Hem te brengen, die de waarheid is voor deze aion van God voor ons, en ook de twee laatste aionen raakt, "opdat het geloof van jullie niet zal zijn in wijsheid van mensen, maar in macht van God"(1 Kor. 2:5). En zelfs met deze kennis van God: "De dingen die het oog niet waarnam en het oor niet hoort en in het hart van de mens niet op kwam, die maakt God gereed voor die Hem liefhebben." Maar God onthult het ons door Zijn geest, want de geest doorzoekt alle dingen, ook de diepten van God"(1 Kor. 2:9,10), is het alleen de diepte van God dat Hij ons koos om aan ons dingen te onthullen vanuit Zijn woord, de Schrift. "O diepte van rijkdom en van wijsheid en van kennis van God! Hoe onnavorsbaar zijn Zijn oordelen en hoe onnaspeurlijk Zijn wegen!"(Rom. 11:33). Zo kunnen we zien dat wat God ons vanuit de Schrift aan het onthullen is nog maar het begin is van Gods wijsheid die aan mensen wordt onthuld. Na de afsluiting van de aionen zal er zoveel meer zijn om onthuld te worden.
Ik herinner me dat ik vele jaren geleden bij mijn schoonvader zat. Hij hield zijn Bijbel omhoog en zei: "Ik denk dat er veel meer dan dit is dat God zal doen."
Vandaag zou ik helemaal met hem kunnen instemmen.
God geeft ons, vanuit Zijn woord, een blik op wat klaar ligt voor ons die op de smalle weg zijn, alsook voor heel Zijn schepping. Zij die op de smalle weg zijn hebben geen verhaaltjes nodig of bedachte scenarios, of gewoonweg valse leer over wat ons lotdeel is; wij hebben de Schrift die ons onthult wat God voor ons in voorraad heeft. De schrijver van Hebreeën (waarschijnlijk Paulus) geeft ons een blik op ons lotdeel. Het is weggestopt in het midden van vers twee van hoofdstuk één in het boek Hebreeën. "Die Hij plaatst tot lotbezitter van alle dingen." Paulus schrijft hier van Jezus' lotdeel, maar hij schrijft ook over het lotdeel van de gelovige in de komende aionen. In Romeinen 8:17 vertelt Paulus ons wat ons lotdeel is: "Indien echter kinderen, dan ook lotbezitters; inderdaad, lotbezitters van God en mede-lotbezitters van Christus. Wanneer wij namelijk samen lijden, dan is dat opdat wij ook samen verheerlijkt zouden worden." Zoals gezien kan worden, het lotdeel van Christus is ons lotdeel; wij zijn mede-lotbezitters" van het lotdeel van Christus. Dit lotdeel is niet eeuwig, het is aionisch. Aan het einde van de aionen zal Christus alles overdragen aan Zijn Vader en zal God Alles in allen zijn . Op dat moment zal God alles zijn voor iedereen. Tijdens de aionen zal Hij hen gebruiken die van Hem zijn om aan de rest van de schepping te onthullen Wie en Wat Hij is.
Ik weet dat ik dit een "blik" op ons lotdeel noemde. Ik denk niet dat wij zelfs ons maar kunnen indenken wat het "alles" is. We weten uit de Schrift dat alles van Christus is ; . En we weten dat alles uit God is, door(heen) Christus, en dat alles door(heen) Christus naar God zal terugkeren .
Maar wat is ons aandeel in het zijn van mede-lotbezitters van Christus' lotdeel?
Ik geloof dat het ons aandeel is om heel de schepping in een verstaan van Christus en God yte brengen . Ten tijde van onze opstanding voor Hem zullen we alles weten, net zoals wij door Hem gekend zijn . En met die kennis van Hem zullen wij de rest van de schepping evangeliseren.
Op dit moment is er geen eer in het brengen van deze boodschap aan de massa; zij hebben een andere boodschap geleerd. Aan het einde van Paulus' bediening was hij door de meerderheid van die zich Christenen noemden verlaten . Zij schaamden zich er voor om verbonden te zijn met Paulus (die in de gevangenis was) en met zijn onderwijs. Toch zegt Paulus: "Maar ik schaam mij er niet voor, want ik heb waargenomen in Wie ik heb geloofd en ik ben er van overtuigd dat Hij machtig is het mij toevertrouwde te bewaken tot in die dag" (2 Tim. 1:12). A.E. Knoch schrijft in zijn Commentaar op het Nieuwe Testament over dit vers:
"De allesoverstijgende waarheden die aan de apostel Paulus toevertrouwd werden, komen altijd tegenstand tegen en brengen lijden over de belichamingen er van. Maar God zelf waakt over hen en doet hen van tijd tot tijd herleven, ook al weet de overgrote meerderheid niet van hun bestaan."
Het is alleen aan hen die het denken en de wil van Christus doorzoeken, Die deze waarheden (geheimen) toevertrouwde aan Paulus en anderen van de Schrift, dat deze zaken onthuld worden. Het komt er op neer dat deze geheimen spreken van Gods proces in het al bij Zichzelf brengen, Christus' lotdeel en ons lotdeel, alsook het lotdeel van heel Zijn schepping; en ze zijn daar, in de Schrift. God heeft ze veilig gesteld en onthult ze aan hen die ze met een open, onbevooroordeeld hart en denken zoeken.
De kerk van vandaag wordt verteld dat als je goed doet je in het komende Koninkrijk beloond zal worden; je verzamelt je een schat in de hemel. Vraag hen wat dit goede dan wel is dat ze moeten doen en de antwoorden zullen variëren van: tienden geven en naar de kerk gaan, gehoorzaam zijn aan hun leiders, niet vloeken, niet drinken, niet roken, hun vlees goed onderhouden. Wanneer men vraagt wat deze schatten die ze vergaren voor hun gehoorzaamheid zijn, hebben ze weinig of geen kennis van wat zij bijeen brengen. Hun wordt verteld dat het iets tastbaars is, iets waar ze zich in kunnen verheerlijken, ook al schrijft Paulus: "opdat niet alle vlees zich zou beroemen in het zicht van God" (1 Kor. 1:29), en zij deze schat plaatsen aan de voeten van Christus.
Alleen het vleselijk denken zou kunnen komen met aardse schatten die in de hemel opgestapeld worden. Bijeen gebrachte fortuinen van kostbare juwelen en goud, wat ook de menselijke geest maar kan verzinnen, zijn van geen waarde in het geestelijk gebied. Ze kunnen van pas komen in dit leven, maar in het volgende zijn ze zo waardeloos als nu stof is.
Deze schatten die bijeen gebracht worden zijn waarheden over God en Zijn Zoon en Zijn woord , waarheden die in de komende aionen aan anderen onthuld zullen worden die op dit moment niet zien of begrijpen.
De Concordante Grieks-Engelse Keyword Concordantie zegt ons dat de Engelse elementen van het Griekse "thesauros"(schat) zijn: (vertaald) "geplaatst-in-volgende dag", ofwel: wat bijeen vergaard is of opgeborgen voor later.
Veel van wat aan hen die op de smalle weg gaan wordt onthuld is een schat "geplaatst-in-volgende dag." Dit zijn waarheden die langs kwamen, afgeschaft en niet geloofd werden door de massa die alleen bezig is met wat zij nu zien, het tijdelijke. Toen Jezus deze woorden sprak over het vergaren van schatten in de hemel, zei Hij ook: "...waar ook maar jullie schat is, daar zal ook jullie hart zijn" (Luc. 12:34). Dus, als u bezig bent met tastbare schatten, die aards zijn, dan is dat waar uw hart zich op zal focussen, op het bouwen van een werelds koninkrijk, hier en nu. "Nu" is tijdelijk.
Deze schatten (kennis en wijsheid van God), geplaatst in de volgende dag, zijn van veel meer waarde dan kostbare edelstenen , en ze zullen nogmaals geleerd worden in de toekomende aionen.
Lees de woorden van Paulus. Hij vertelt ons wanneer deze "geplaatst in volgende dag" schatten weer van waarde zullen worden: "Of hebben jullie niet waargenomen dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien in jullie de wereld wordt geoordeeld, zijn jullie de minste van rechtbanken onwaardig. Hebben jullie niet waargenomen dat wij boodschappers zullen oordelen? En dan niet de zaken van het leven?" (1 Kor. 6:2,3). De meeste Christenen zijn zich niet er van bewust dat deze verzen in hun Bijbel staan. Wie zijn deze boodschappers die oordeel nodig hebben? Wie zijn deze natiën die oordeel nodig hebben? Deze zijn Christus' lotdeel, het gebied van de hemelingen waar de boodschappers (engelen), zowel goed als kwaad, verblijven, en de aarde, waar die van de natiën, goed en kwaad, verblijven. Dit is ook ons lotdeel. Wij zullen een lotdeel hebben in dit heersen met Christus, dit onderschikken (oordelen, recht maken) van hen allen. Dit is waar uw schat, "geplaatst in de volgende dag," allen die het horen zal verlichten. Deze dag (de mensendag) wordt "een" dag van redding genoemd , het is niet "DE" dag van redding, zoals veel Bijbels het verkeerd vertaald hebben. Op Gods kalender zal redding eindigen, compleet zijn, bij de voleinding van de tijd, wanneer de laatste aion, de aion van de aionen, zal sluiten en God Alles in allen zal zijn .
Deze wijsheid/kennis wordt alleen onthuld door de kennis en wijsheid van Christus. Wie Hij is. Wat Hij deed. Wat Hij aan het doen is. En wat Hij zal doen. Dit zijn de schatten die geplaatst worden in de volgende dag, en die op de smalle weg geplaatst zijn is het voorrecht gegeven ze te zoeken.
Zoals werd gezegd in deel 1 van deze serie: u zal onderweg stoppen in de vele kampen van het Christendom en u zal veel leren van de leraren in die kampen. Maar u zal die bekende stem horen, de stem van uw Herder , en u zal de grote kudde verlaten en u zal uzelf opnieuw terugvinden in wat Jezus, Paulus en Petrus het kuddetje noemen [; ; ], een kleine groep van individuen die voortgaan naar een hogere bewustwording van Christus Die in hen gevormd wordt .
Rick.
Naar deel 4
www.godisgod.ca