Vraag: Dat alle
mensen "in Adam" begrepen zijn, snap ik. De hele mensheid stamt
immers van hem af. Maar waarom zijn ook alle mensen "in Christus"
begrepen. Wat is daar de logica van?
Voor het antwoord op deze vraag moeten we teruggaan
naar de schepping. Van Christus lezen we:
... in Hem zijn alle dingen geschapen...
Kolosse 1:16
Het gaat hier niet specifiek over de mensheid maar
over héél de schepping. Zoals een plant zich reeds bevindt
in het zaad waaruit het ontstaat, zo is Christus de kiem waarin heel de
schepping haar oorsprong heeft. Dat is antwoord één.
Een tweede aanwijzing komen we op het spoor wanneer
we in Genesis 1:27 lezen (letterlijk vertaald):
... En God schiep de mens IN ZIJN BEELD;
in Gods beeld schiep Hij hem..
Wat is dat beeld van God? Of beter: wie
is dat beeld van God? Paulus werpt daar in zijn brieven een zeer bijzonder
licht op. Het Beeld van God blijkt niemand minder te zijn dan "de
Zoon van Gods liefde"!
Hij is het Beeld van de onzichtbare God,
de eerstgeborene van elk schepsel
Kolosse 1:16
.... zodat zij het schijnsel niet ontwaren van het
evangelie der heerlijkheid van Christus, die het Beeld van God is.
2Korinthe 4:4
Toen God de mens schiep, deed Hij dat in Zijn Beeld...d.w.z.
in Christus! Dat houdt in dat toen Adam geschapen werd, hij reeds
"in Christus" was! Christus was er vóór Adam en
stond zelfs 'model' voor Adam. Adam is een 'replica' van het Origineel,
Christus.
De ijzeren consequentie hiervan is, dat aangezien
de totale mensheid besloten is "in Adam" zij daarvóór
reeds besloten is "in Christus"! M.a.w. als Adam lotsbepalend
is voor de mensheid (en hoe waar is dat!), veel méér moet
Christus dat zijn. Omdat Christus het Origineel van de mensheid is, kan
het niet missen dan dat Hij ook de uiteindelijke bestemming van de mensheid
bepaalt. Hij is de Eerste en dus ook de Laatste. Niet voor niets
noemt Paulus Hem ook: "de laatste Adam".
Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam,
werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest.
1Korinthe 15:45
Let wel: de laatste Adam. Niet de twééde
Adam. Deze uitdrukking zou ruimte openlaten voor de mogelijkheid dat het
opnieuw 'mis' zou gaan, zoals bij de eerste Adam. Nee, Christus is de
laatste Adam, zodat Hij Degene is die het lot van de mensheid
definitief bezegelt. Interessant is dat Paulus het woord "laatste"
kort tevoren nog gebruikte, toen hij schreef:
De laatste vijand, die onttroond wordt, is
de dood...
1Korinthe 15:26
Wanneer de dood buiten werking wordt gesteld, dan
triomfeert het leven. Zoals nu op aarde alle leven verzwolgen wordt door
de dood, zo zal straks de dood verzwolgen worden door het (overwinnings-)Leven!
Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook
in Christus allen levend gemaakt worden.
1Korinthe 15:22
Zo absoluut universeel als de eerste waarheid is,
zo absoluut universeel is de laatste waarheid. Alle mensen zijn stervelingen...
"in Adam". Zó zullen "in Christus" alle mensen
worden levendgemaakt. Let er overigens op dat er staat: "in Christus
allen" en niet: "allen in Christus". Deze wijze
van formuleren betekent dat de laatste "allen" onmiskenbaar
dezelfde zijn als de eerste "allen".
En wie nóg mocht twijfelen, raad ik ten slotte aan de volgende
twee verzen héél aandachtig te lezen.
...gelijk het door één
daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen
is, zo komt het ook door één daad
van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging van leven.
Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens
de velen tot zondaren gesteld zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid
van één de velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
Romeinen 5:18,19