De tijd is onderverdeeld in drie grote delen, die in de Schrift gekenmerkt worden als "vóór de aionen"(1Kor. 2:7), "de aionische tijden"(2Tim. 1:9) en "de voleinding"(1Kor, 15:24), wat het bereiken van de doelstelling van de aionen aangeeft.
Zo scheiden de aionen de tijdsduur in drie grote onderdelen. De vijf aionen meetellend, zijn er voor wat de gehele tijd betreft zeven aparte segmenten. Zo'n indeling in drie primaire en zeven secundaire onderdelen is in perfecte overeenstemming met zowel de natuur als de openbaringen, want het licht zelf is samengesteld uit drie primaire en zeven secundaire kleuren. Niet alleen zijn er zeven perioden, deze zijn symmetrisch gegroepeerd rond dat grote morele centrum van het universum - het kruis van Christus.
De aionen beginnen bij het IN DEN BEGINNE en sluiten bij de VOLEINDING. De grote rampen van Genesis 1:2, die we de NEDERWERPING noemen, markeren de grens tussen de eerste en de tweede aion, net zoals het grote witte troon OORDEEL de laatste aion scheidt van die welke er aan vooraf gaat. De huidige aion wordt ingesloten tussen de ZONDVLOED in het verleden en de DAG DES TOORNS in de toekomst.
De drie onderdelen, zo zullen we zien, gaan samen met opmerkelijke veranderingen in de inrichting van de wereld. Zij moeten niet verward worden met bedieningen, waarvan de huidige aion er alleen al acht kent.
Het eerste diagram laat de aionen (of eeuwen) als geheel zien. Het tweede diagram toont de grote crises die de aionen onderling scheiden.
| DE
| PRE-AIONISCHE
| TIJDEN
----
----
|
|
|
|
| DE
| AIONISCHE
| TIJDEN
|
|
|
|
----
----
| DE
| NA-AIONISCHE
| TIJDEN
|
Diagram 1.
|
|
|
---
---
HET BEGIN
|
| DE 1e AION
|
DE NEDERWERPING
|
| DE 2e AION
|
DE ZONDVLOED
|
| DE 3e AION
|
DE DAG DES TOORNS
|
DE 4e AION
|
HET OORDEEL
|
| DE 5e AION
|
DE VOLEINDING
|
---
---
|
|
|
|
Diagram 2.
De Schrift verdeelt alle tijd in vijf aionen, gescheiden door vier crises. De verticale lijnen staan voor de speciale aionen, zoals aangegeven, en beëindigen op passende wijze de gebeurtenissen die hun begin en einde markeren.
Helaas was het niet mogelijk deze kaart in het Nederlands over te zetten.
De bovenstaande kaart beperkt zich tot een weergave van de AIONISCHE TIJDEN. Ze citeert iedere verwijzing naar deze tijden, zodanig geplaatst dat ze in één oogopslag het belang er van laten zien. De tekstplaatsen zijn gegroepeerd naar de uitspraken waarin ze gevonden worden. Voor het gemak van de lezer is het Grieks vervangen door een exacte en concordante vertaling. De lezer wordt gevraagd iedere verwijzing te controleren, ze te vergelijken met de context en zich tevreden te stellen met de juistheid er van.
De pré-aionische tijden en post-aionische tijden hebben veel met elkaar gemeen. Kort samengevat: zonde is in beide afwezig. In de eerste is ze onbekend, in de laatste is ze wel bekend, maar afgeschaft.
Naar de derde aion, waarin we ons nu bevinden, en de komende aion, waarover de Schrift zoveel te vertellen heeft, wordt vaak in Gods Woord verwezen, zodat we over beide een grote voorraad informatie hebben. Maar dat is niet het geval met de eerste en de laatste aion. Zij worden niet als zodanig rechtstreeks in de Schrift genoemd. Maar dat er vóór de huidige aion aionen waren is duidelijk, want we lezen over voorbije aionen, net zoals we lezen over toekomstige aionen. Daarom moet er vóór de huidige meer dan een aion geweest zijn.
In Efeze 2:2 is een opmerkelijke uitspraak te vinden. Er staat letterlijk: "de aion van deze wereld". Dat wil zeggen: de aion die overeenkomt met of betrekking heeft op de huidige kosmos, of wereld, of systeem. Daarom hoeven we alleen vast te stellen wanneer deze huidige kosmos of wereld begon, om uit te vinden wanneer deze aion begon. En we hoeven alleen te weten hoeveel en wat voor werelden er waren vóór de huidige wereld, en we weten ook welke aionen er aan deze vooraf gingen. Het feit is: de aionen en de werelden gaan gelijk op. Het zijn twee verschillende beelden van hetzelfde. Een radicale verandering in de ordening van zaken wordt een nieuwe wereld genoemd, en de tijd die deze wereld kenmerkt heet een aion. Ze moeten niet verward worden met minder radicale veranderingen in het beheer, die era's of bedieningen worden genoemd.
In 2Petrus 3:6 vinden we een verwijzing naar de wereld van voor de Nederwerping in het tweede vers van Genesis. Die wereld "verging". Tegelijkertijd werd de aion die ermee verbonden was afgesloten. De eerste korte verticale lijn in diagram 2 tussen het Begin en de Nederwerping geeft deze eerste aion weer.
In 2Petrus 2:5 hebben we een andere verwijzing naar een vergane wereld. Deze kwam echter tot haar einde in de Zondvloed van Genesis 6:17. Hier hebben we een andere aion. De tweede korte verticale lijn in diagram 2 tussen de Nederwerping en de Zondvloed staat voor deze tweede aion.
De huidige aion begon met de Zondvloed en zal voortgaan tot de Dag des Toorns, waarvan de Zondvloed een type was. De verticale lijn van de Zondvloed tot de Dag des Toorns laat dit in het diagram zien. Dit is de derde aion.
Dit leidt de toekomende aion in, waarin Christus 1000 jaren lang zal regeren. De volgende verticale lijn in het diagram tussen de Dag des Toorns en het Oordeel vertegenwoordigt deze vierde aion.
Wanneer deze aion is afgelopen, is er een nieuwe schepping, waarover de Zoon van God heerst tot de Voleinding. De laatste korte verticale lijn tussen het Oordeel en de Voleinding staat voor deze vijfde en laatste aion.
Iedere aion na de eerste wordt ingeleid met oordeel, genezend en wereldwijd, het herstel van wereldse zaken, en door een nieuwe en andere inrichting van de loop van dingen.
De tweede aion wordt ingeleid door de grote ramp van Genesis 1:2 en de herschikking in de verzen die volgen. Wat ook de aard van de voorafgaande wereld geweest moge zijn, het is vrijwel zeker dat er geen zee en geen menselijke wezens waren. Nu echter wordt het land verdeeld door wateren en een mens wordt over de Aarde aangesteld.
De Zondvloed maakte de weg vrij voor de huidige aion. De mens wordt het recht gegeven over zijn medemens te heersen. Het is de aion van de menselijke heerschappij. Daarin is ze radicaal anders dan alle andere aionen.
De verkeerde heerschappij van de mens leidt naar de Dag des Toorns, die ruimte maakt voor de komst van Christus. Het koninkrijk van deze wereld gaat over naar onze Heer en Zijn Christus(Openb. 11:15). Israël wordt een koninkrijk van priesters en heerst over de andere natiën.
Het (opnieuw)binnendringen van Satan en het grote witte troon oordeel, aan het einde van de vierde aion, bereiden voor op de vijfde en laatste van alle aionen. In die laatste aion zal de Zoon van God de Hoogste zijn, en zal God opnieuw omgaan met de mens zoals Hij dat in de hof van Eden deed, zodat de priesterschap van Israël niet langer nodig zal zijn(Openb. 21:3). Gedelegeerde heerschappij gaat voort, totdat ze bij de Voleinding verdwijnt, wanneer de dood overwonnen zal zijn en God Alles in allen is geworden.
Deze uitleg van de kaart is slechts aanbevelend. Het bewijs zal gepresenteerd worden zodra we in detail iedere plaats overwegen waar het woord aion in al haar vormen voorkomt.
Bij het begin zullen sommigen vragen: "Waarom gebruikt u het woord 'eon', of 'aion', en niet 'tijdperk'?" Uit wat we al aangegeven hebben wordt duidelijk dat de gedachten die gewoonlijk met het woord "tijdperk" verbonden zijn, in veel belangrijke gevallen afwijkt van dat wat ons door het Griekse woord aion wordt voorgesteld. De periode die in het dagelijks gebruik door "tijdperk" wordt verondersteld, is bij lange na niet voldoende om de gedachte van aion te omvatten. Het zou verwarring wekken als we de gedachten die horen bij "tijdperk" in zouden passen in de nieuwe ideeën die een grondige studie van de aionen zal voortbrengen. Daarom zullen we "eon" of "aion" gebruiken, want dat is niet zo besmet met on-Schriftuurlijk denken.